Sama-sama kita menjaga kemudahan yang diberi untuk manfaat bersama.

August 20, 2011

Countdown.

Assalamualaikum and hi!

Entry kali ni aku nak cakap pasal countdown.Countdown apa?Check this out!

Hari ni aku pergi ber'sosial' sendirian dekat shopping complex.Dengan berbekalkan kamera pinjam dari kawan(sebab tak mampu nak beli) aku pun usha-ushalah tempat tu.Niat di hati nak beli baju raya tapi tak ada yang berkenan di hati(sebenarnya tak ada duit).So,aku membuangkanlah masa-masa aku dekat sana.Penat membuang masa,aku pun berehatla di kerusi urut rest and go tu.Best jugak kene urut ek?Abang yang duduk sebelah aku masukkan RM5 sebab dek sedap kene urut sampai anak dia dok panggil pun dia buat tak tahu LOL.

Sedang aku kene urut tu,telinga aku menangkap lagu-lagu raya yang dipasang dekat semua kedai.Haruk aku dengar bila semua kedai bukak lagu raya.Yang tak sambut raya pun sibuk dok pasang lagu raya HAHA.Pengunjung pun tak henti-henti dok beli baju raya.(untungla ada duit nak beli haha.)Dalam aku perhatikan gelagat-gelagat orang yang datang,otak aku sekali lagi berfikir.'LAYAK KE AKU UNTUK BERAYA?',aku tanya diri aku sendiri.Macam semua orang tau,orang yang sambut hari bermakna ni sebab diorang berjaya tahan diri diorang bukan setakat lapar dan dahaga,tapi diorang berjaya tahan nafsu,godaan-godaan syaitan yang melatih kita selama 11 bulan,diorang berjaya melakukan ibadah yang berlipat kali ganda pahalanya semata-mata mencari keredhaan Allah.Tapi aku?aku sibuk mengira bila tibanya hari kejayaan bagi seluruh umat Islam,tapi cukupkah amalan yang aku lakukan untuk meraikan kejayaan ni?

Layak ke aku untuk beraya sedangkan sifat-sifat aku yang telah di didik oleh syaitan nirrajim selama 11bulan masih 'kamceng' dalam diri aku?Aku rasa teruja untuk sambut lebaran ni padahal tak ada siapa pun aku nak sambut.Kenapa aku rasa teruja nak sambut lebaran sedangkan umat Nabi SAW dulu,menangis sebab Ramadhan dah berakhir.Aku?Tak pernah sekali pun aku menangis sebab berakhirnya Ramadhan tapi aku gembira berakhirnya Ramadhan sebab 'yes!lepas ni dah boleh makan tengahari.woohuu!'.Aku gembira berakhirnya Ramdhan sebab 'yes!dah tak payah bangun sahur lagi dah!'.Aku gembira berakhirnya Ramadhan sebab 'yes!dah tak payah pergi terawih lagi malam-malam'.Itula aku.

Tapi aku lupa,aku lalai,aku alpa.Ramdhanla yang membuatkan hati aku tenang.Ramadhanla yang buatkan aku sentiasa menjaga hati,lidah,dan perbuatan aku.Ramadhanla yang buatkan aku berusaha untuk mencari keredhaan Allah.Yet,aku tetap teruja untuk menyambut hari raya walaupun amalan yang aku lakukan tak seberapa banding orang lain.Sungguh tembok muka aku bila beraya nak meriah,tapi amalan aku tak semeriah dengan rasa teruja aku untuk beraya.Aku malu dengan Pencipta aku.Aku rasa bersalah dengan Pencipta aku.Ganjaran beraya sebagai balasan setelah berpuasa aku nanti-nantikan tapi amalan aku tak setimpal dengan ganjaran yang diberikan.Ya Rahman,Ya Rahim,ampunilah kelalaian,kesalahan hambaMu yang sentiasa melakukan dosa ni.

p/s : Sahabat aku pernah pesan harap-harap Ramdhan kali ni bukanlah yang terakhir untuk kita.Ya,harap-harap aku masih diberi kesempatan untuk melakukan ibadah puasa ini tahun depan supaya aku lebih bertawaduk dan beristiqamah padaMu ya Rabb.Amin

Allahua'lam
sekian,terima kasih

No comments:

Post a Comment